Greifswald – amiről a falak mesélnek
Memento egy északnémet városról: Kemény Zsolt fotókiállítása 2008. február 24-én a Wolf–emlékkertben.
Friss tavaszi szél, verőfény. Vasárnap 11-órára gyűltek a Wolf-emlékkertbe a Klauzál Gábor Társaság tagjai családostól és a nem-tag érdeklődők, hogy részesei legyenek egy közel húsz évvel ezelőttre való visszatekintésnek, mely a 80-as évek végéről, a hajdani NDK utolsó éveiből mutatott képeket. A Balti tenger-menti kisváros, Greifswald házait láthattuk egy akkoriban 13-14 éves magyar fiú – most tagtársunk --, KeményZsolt figyelmének és fotóapparátjának jóvoltából. Visszatekintésnek voltunk a tanúi, egyben valamiféle összevetésnek is, köszönhetően annak, hogy a fotós az elmúlt évben felkereste a régi képein látható tereket, házakat, és mostani állapotukat is elénk tárta egyazon képen áttűnő montázsaival.
És figyelmeztetés is valójában minden kép, hogy ne hagyjuk veszni környezetünk értékeit, tegyünk meg minden lehetőt azok mentésére, ápolására.
Elnökünk üdvözlő szavai után Réffy Balázs gondolatai vezették be a kiállítást:
Tagtársunk így vall a képek keletkezéséről, a számunkra most levonható tanulságokról:
„Amikor az ember tizenhárom éves, még nem feltétlenül akar „beállni a sorba” és menetelni – minek is, ha helyette például kísérletezni is lehet – és a szavakon sem akar lovagolni, hiszen még él benne az az ősi erő, ami egészében ragadja meg a világot, és nem csak azt a néhány csökevényt szorongatja görcsösen, amire az ember rá szokta akasztani a „fontos” címkét, hogy aztán betáplálhassa egy másik emberbe. Igen, abban a fiatal korban talán többekben is ott rejtőznek még azok a dimenziók, ahova a sértődött kamasz visszavonulhat bármi elől, ami képtelen, szörnyű, vagy más módon emberi.
És mi van akkor, ha valaki lélekben elő se jön többé ebből a rejtett világból? Akkor például fogja a fényképezőgépet és mosolygó arcok helyett házakat, utcákat kezd fényképezni – ugyanúgy a tömbházak könnyelmű pozitivizmusát, mint az évszázados falak büszkeségét, szenvedését vagy haláltusáját –, mert több bennük az erő, a szív és az emlékezet, mint a járókelők tömegében, amely nap mint nap közönnyel megy el mellettük, hiszen nem találja rajtuk a ,,fontos'' címkét. Így készültek húsz éve ezek a fényképek Greifswald utcáiról, és az a kevés filmkocka, ami túlélte ezt a két évtizedet, most tanúskodhat mindazoknak, akik manapság látják a várost: Nézzétek meg jól, voltak ilyen idők is; emlékezzetek, hogy még egyszer ne keljen életre ez a vész!
Néhány kép a kiállításról:
Mindennek mi köze Budafokhoz és Tétényhez? – kérdezhetné most, aki ezeket a képeket itt, Budatétényben látja. Talán az, hogy akinek ezek voltak az első próbálkozásai, most leginkább itt, a kerületben fényképezi azt, amit egyébként nem szokás észrevenni. Van azonban ezeknek a képeknek egy másik üzenete is: Greifswald a nyolcvanas évek végén még kapott néhány nagy sebet az akkori lelketlen rezsimtől; sokan fájlalják, hogy épp a rendszerváltás előestéjén estek felbecsülhetetlen értékek a dózerek áldozatául. A város szívének mostani képe azonban büszkén hirdeti minden látogatónak: azt a keveset, ami megmaradt, most annál inkább megbecsülik az ott lakók. Ez az, ami példaként állíthatja elénk ezt a sokak számára ismeretlen várost, már csak azért is, mivel a lakóhely iránti szeretet, a régi értékek ápolása, az élhető környezet megőrzése nálunk mintha még mindig luxus lenne sokak szemében. Nálunk még ritkán kényszerülnek meghátrálni azok a barbárok, akiknek a tudatában csak légköbméterek léteznek, akik nem gondolnak arra, hogy mi lesz a Kápolna utcában ma még csak tervezett pusztítás, a régi villák lebontása, a Vencel-kert és a Rózsakert felélése: pótolhatatlan veszteség és szégyen a helyet értők és szeretők előtt, szégyen a múltat kutató utókor előtt, szégyen a civilizált világ előtt.”
Kemény-Réffy-Prim 2008. február
