A 67-es kiegyezési rendszer - reális alternatíva?
A 2017. évi Klauzál Napok Tétényben rendezvénysorozatunk április 22-i - Nagytétényi Kastélymúzeumban megtartott – szimpóziumán „Érvek és ellenérvek másfél évszázad múltán, az 1867. évi kiegyezésről...” címmel egymásra reflektáló pro és kontra történészi „vitát” hallgathattunk a 150 éve történtekről...
Első előadónk: dr. Szász Zoltán történész volt, aki a „száz év vitás kérdéseit” járta körül.
![]() |
Az 1867. évi osztrák-magyar kiegyezés modernkori történelmünk egyik legnagyobb jelentőségű fordulója, mely közgondolkodásunkban „ferencjózsefi aranykor” vagy „boldog békeidők” elnevezéssel rögzült. Mítosszá vált. Nem kis mértékben azért, mert a félévszázados fejlődés után bekövetkező első világháborús világégés, a Habsburg birodalom szétesése, az évezredes történelmi Magyarország trianoni szétdarabolása, a huszadik századi további magyar tragédiák sora érthetően fölerősödő dicsfénnyel borította be a megelőző hosszú békekorszakot.
|
|
||
Deák Ferenc | Ferenc József |
Az előadás a 150. évforduló, az 1848-49. évi forradalmat és szabadságharcot elfojtó, véresen megtorló abszolutista uralkodó Ferenc József metamorfózisából, jószívű alkotmányos uralkodóvá válásából, 1867. június 8-i koronázásából, s az alaptörvényből: az 1867:XII. törvénycikkből kiindulva tekintett vissza az elnyomásból a félfüggetlenséghez – a „korlátozott szuverenitáshoz” - vezető útra; második részében a kiegyezéssel létrehozott Osztrák-Magyar Monarchia működési kereteit, politikai, közjogi struktúráját mutatta be, valamint a félévszázad magyarországi gazdasági növekedésének egyes jellemzőit.
![]() |
Osztrák-Magyar Monarchia térképe 1867-ben |
Az osztrák
és magyar (formailag) két szuverén államot összekötő intézményekből a közös
bécsi külügyminisztérium, közös hadügyminisztérium és a kevésbé jelentős közös
pénzügyminisztérium szerkezetét, a magyar befolyás arányát és korlátait
vázolta, jelezve, hogy ez mennyiben volt öröksége 1848-nak, ami azóta is
vitatott. Elárulták-e Deák Ferenc és Andrássy Gyula – mellettük az
előkészítésben közreműködő Klauzál Gábor is – 48-at? Az előadó egyértelműen
amellett foglalt állást, hogy a kiegyezők megmaradtak 48 öröksége mellett, de
nem vállalták 1849, tehát a teljes függetlenség követelését, aminek
indoklásául, háttérmagyarázatul az 1849 utáni magyar emigráció működési
tapasztalatait összegezte.
![]() |
|
|
Kossuth Lajos az emigrációban |
„Cassandra-levél” |
Az 1850-es
években az európai politikai térségben a Kossuth-emigráció számottevő erő,
mondhatjuk látens hatalmi tényező volt, mindaddig, amíg az európai politikában
nyitott maradt: merre is halad a nemzetállamok kikristályosodásának folyamata,
mi is a nagyhatalmak álláspontja a Habsburg birodalom jövőjéről? Amilyen
gyorsan jött 1859-ben egy francia-olasz háború Ausztria ellen, mely ajtót
nyitott egy ehhez kapcsolódó magyar önállósodási hadműveleti-felkelési
akciónak, olyan gyorsan el is szállt ez utóbbinak a lehetősége, majd Cavour
olasz miniszterelnök halálával oda lett az olasz segítség távlati reménye is; a
nyugati támogatás reménye illúzióvá vékonyodott. Anglia megmaradt a régi
palmerstoni axióma mellett: egy független Magyarország egymaga nem volna elég
erős, hogy az európai politikában a Habsburg birodalmat helyettesíteni tudja. A
hatalmi realitások áttörésére tett utolsó nagyobb emigrációs kísérlet, a kossuthi-klapkai
Dunakonföderáció 1862. évi terve – mely négy délkeleteurópai ország szövetségét
irányozta elő, kollektív nagyhatalommá válás perspektíváját is felvillantva – a
szomszédainknál nem talált visszhangra, a hazai magyar ellenállók pedig (az
ország feldarabolása akaratlan előjátékának vélvén) rendkívül hevesen
elutasították, s Kossuth vezérpolitikusi tekintélye köreikben igencsak
megroppant. A magyar liberális tábor,
bár nem adta még fel a nemzetiségekkel való modus vivendi kialakításának
igényét, már nem hihetett abban, hogy azok elfogadják a magyar hegemóniát, mely
ellen 1848 óta felléptek, s fellépésükhöz bécsi centralista körök támogatására
számíthattak. Velük, egyben Kossuth Dunakonföderációs tervével szemben
fogalmazta a reális alternatívát naplójában a sokat idézett Podmaniczky
Frigyes: „inkább megyek Bécsbe a némethez, mint Belgrádba a rácokhoz”. Immár nem szövetségest kerestek Bécs ellen,
hanem Bécs szövetségét.
A
kiegyezéshez vezető úton a félelmek kulcsszerepet kaptak. A nemzetiségek
önállósodásától való félelemnél fontosabb volt akkor a nemzetközi környezet
reakciósabbá válása: az erősen antiliberális porosz Bismarck fölemelkedése, az
orosz fenyegetés, aminek 49-es, sőt, reformkori érzését most felerősítette a
lengyel felkelés 1863. évi kemény leverése; az osztrák centralizáló
politikusoktól s az udvarban különösen befolyásos katonai körök, Albrecht
főherceg abszolutista külön világától való rettegés. Beust még 1868-ban is azt
mondta egy orosz nagykövetnek, hogy csak átmeneti időre tettünk engedményt a
magyaroknak.
De
kiegyezés felé szorította a politikai osztályt a megélhetés, a gazdaság, s az
elmaradottság leküzdésének már a Reformkor óta sürgető igénye, a gazdasági élet, az égető infrastruktúra
fejlesztés alakításába való érdemi beleszólás nemzeti követelménye, s persze a külföldi fejlesztő
tőke behozatalának biztosítása, hiszen ekkor már világos, hogy Ausztria
egymagában nem tudja fedezni az oly szükséges beruházások hitelszükségletét.
![]() |
Oszrák-Magyar Monarchia címere |
Többes
hivatása van tehát „a 67-es műnek”. Az 1848-ban békésen kiharcolt önállósági
szint visszaszerzése, s különösen annak bebiztosítása. A dualista alapon
átszervezett birodalom védhatalom funkciót kell betöltsön Magyarország fölött;
nyújtson fedezéket orosz előnyomulással, pánszlávizmussal, nemzetiségi
törekvésekkel, német hatalmi befolyással szemben. De biztosítson beleszólást is
az immár közjogilag is közös birodalom irányításába. A kiegyezésről szólva
ritkán kap hangsúlyt, hogy az eredendően nem „Ausztria” és „Magyarország”
egyezkedéseként, hanem a magyar (parlamenti) liberális elit és az udvar
tárgyalásaként indult, s az még kevésbé emlegetett, hogy éppen Deákék
ragaszkodtak ahhoz, s az ő követelésükre került bevezetésre Ausztriában is a
teljesebb körű alkotmányosság. (Mert magyar részről ebben látták egyik
biztosítékát annak, hogy osztrák abszolutista erők ne tudják a birodalom túlsó
felének jóval nagyobb gazdasági ereje, katonasága felhasználásával a frissen
visszaszerzett magyar önállóságot felszámolni.
Ez is 1848 fontos tanulsága volt.)
![]() |
Id. Andrássy Gyula gróf |
A 67-es szerkezet a közös három minisztériummal, a bécsi és pesti parlamentek működését összekapcsoló „delegációk” – közös birodalmi gyűlést elkerülő helyettesítő megoldás – rendszerével, míg az újoncozást, a hadiköltségeket az országgyűléseknek való alárendelésével biztosította, közjogilag mindenképpen a paritást osztrákok és magyarok között. Persze nem volt ez teljes. Fél évszázad alatt egyetlen közös hadügyminiszter sem volt magyar, mint ahogy a világháborúig csak egyetlen magyar volt külügyminiszter – igaz, a legkiválóbb: Andrássy Gyula. A nem túl fontos közös pénzügyminiszterek között már több magyart találhatunk. A közös, ám inkább ellenséges haderő, melynek egységét, német hivatalos nyelvét, vezényletét féltékenyen őrizte magának Ferenc József, a magyar közgondolkodás számára a nagy háborúig neurotikus probléma maradt. Andrássynak mindenesetre sikerült 48 örökségeként kialkudnia az immár koronás magyar királytól egy külön magyar honvédség felállítását, mely sokáig komikusan kicsi volt, tüzérséget – bécsi óvatosságból – csak igen későn engedélyeztek neki, abba pedig az udvar nem egyezhetett bele, hogy az 1849-ben „osztrákverő” Klapka vagy Perczel tábornok legyen a (jelentéktelen) magyar külön hadügyi tárca minisztere.
„Deák
kiegyezését újkori történetünk egyik legszerencsésebb alkotásának, ősi probléma
legjobb megoldásának látjuk” – írta 20. századi legnagyobb hatású historikusunk,
Szekfű Gyula, hozzátéve: „állami függetlenségünk sosem volt oly reális és
biztos.” Igaz, azt is állítja, hogy hanyatló korszak járt nyomában, Németh
László „feltűnő bukásnak” mondja, Pethő
Sándor a németesítés folytatását látja benne. Bibó Istvánnak sem tetszik. Az értékelő viták máig nem zárultak le, talán
sosem fognak, de a szemléletmód változásai új és új színt hoznak a szakszerűsödő
nézetütköztetésekbe, különösen a régóta nemzetközivé szélesedő
gazdaságtörténeti elemzések által.
![]() |
A kiegyezési törvény első és utolsó lapja Ferenc József és Andrássy Gyula aláírásával |
Ma már nagy
súlyt helyezünk a tisztán politikai rendszerváltás mellett a „gazdasági
kiegyezésre” (1867:XVI. tc. stb.) mely rögzítette, hogy az ország megmarad a
Habsburg monarchia közös vám- és pénzrendszerében. Az un. kereskedelmi és
vámszövetség liberalizált közös piacot jelentett, ami részleteiben emlékeztet a
majdani Európai Unió szabad mozgásokból és szabályozásokból álló világára. Nem
volt könnyű Magyarország – igaz „Ausztria” számára sem – két egymástól igen
eltérő gazdasági szerkezetű ország, egy iparosodottabb, gazdagabb és egy
szegényebb, erősen agrárjellegű ország érdekeit közös vámpolitikában
összeegyeztetni. Csak kompromisszumokkal, kölcsönös áldozatokkal lehetett
megoldani. De lehetett. A gazdasági kiegyezés, a politikaitól eltérően tíz
évenként előírásszerűen újratárgyalandó volt, sőt már öt év múlva alku tárgya
lehetett, a kilencedik évben akár fel is mondhatta valamelyik fél.
A
tízévenkénti gazdasági kiegyezési tárgyalások többnyire elhúzódó viták lettek,
politikai megrázkódtatással jártak, ezért gyakran rendszerhibának állítják be.
Éppen ellenkezőleg! A merev dualista rendszerben ez volt a dinamizáló
komponens: a gazdaság változó igényeihez hozzá lehetett igazodni. Több lépésben
lett például paritásos a közös jegybank.
Az előadás
nem térhet ki a gazdasági fejlődés részleteire. Elfogadhatónak tekinti azokat a
szakvéleményeket, melyek szerint a Monarchia közös piaca kedvezően hatott a
magyar gazdasági növekedésre. (A GDP 1870 után egy főre évi 1 vagy 1,5 %-al
nőtt Ausztriában, míg Magyarországon 1,4, vagy akár 2,5 %-al. Elmaradásunk
talán 8-9 %-al is csökkent, a növekedési ütemben az európai középmezőny felső
régiójába tartozott az ország.) Katus László szerint Magyarország 1913-ban
közelebb állt a Nyugathoz, mint 2000-ben. A beáramló külföldi tőke indukáló
hatású volt – eltérően a balkáni országoktól – előmozdította a belső
akkumulációt, olyannyira, hogy a beruházások kétharmada 1914 előtt már hazai
tőkéből történt, sőt, Dél felé némi magyar tőkeexport is megindult. A 80-as
évektől az ipari forradalom elérte hazánkat, komoly nagyipar és néhány egészen
modern ágazat fejlődött ki. Az olyan cégnevek, mint a GANZ, MÁVAG, STEG, Láng,
MARTA, a későbbi Tungsram, WM bekerültek a polgárosodott nemzeti mitológiába, s
csak mostanság hullanak ki az emlékezetből. Némileg félrevezető, ám szimbolikus
jelentőségű, hogy a világháború előtti utolsó években a Monarchián túli külpiacokra
menő magyar exportban Korona-értékben nagyobb volt az ipari termékek részaránya
mint a mezőgazdasági áruké. A hazai mezőgazdaság számára pedig kedvezően
hatott, hogy a fél évszázad nagyobb részében un. ipari olló volt, s még inkább
az a politikai segítség, mellyel a magyarországi agrártermelők számára szinte
monopolizálták az 50 milliós birodalom fogyasztói piacát.
Az állam
többágú gazdaságfejlesztő tevékenységébe, fokozatosan erősödő ipartámogatásába
is beletartozott, hogy az un. közösügyi kiadásokból – amiből az ország a
kötelező kvótaaránynak megfelelően előbb 30 %-ot, végül 36 %-ot kellett
befizessen – valami vissza is csorgott, a katonai megrendelések formájában. A
leglátványosabb: a Szent István csatahajót a magyar ipar gyártotta. (Az
osztrák-magyar közös piac, az Európai Unió ezen pozitív kísérleti műhelyének
problematikus vonásaival az előadás nem foglalkozhat.)
![]() |
Magyar Királyság etnográfiai térképe |
1867-ben az
ország népe örömmel fogadta az alkotmányosság helyreállítását. De nem volt
elégedett a dualista szerkezettel. A magyarság nagy része nagyobb
függetlenségre vágyott: reálunió helyett inkább perszonálunióra. Az ország
népének felét kitevő nemzetiségek vezérférfiainak, értelmiségének nagyobb része
valaminő kollektív, horvát típusú autonómiára vágyott, nem érték be a „magyar
politikai nemzet” tagságával, bármennyire is tartalmazott az értékes,
széleskörű közösségi jogokat is. A kényes dualista szerkezet mindenben olyan
önfeladásnak érzett önmegtartóztatást, politikai fegyelmet, felelősségtudatot
kívánt meg valamennyi résztvevőtől, minden nemzettől, nemzetiségtől, politikustól, ami nem bizonyult tartósan elvárhatónak
a nemzeti építkezés, a nacionalizmusok virágkorában. A struktúra fenntartásához
a hatalmon lévőknek antidemokratikus és patriarchális eszközöket is igénybe
kellett venniük, ami tovább torzította a társadalomszerkezetet, s egészségtelen
politikai közéletet növesztett. Ekkor rögzül az az egy párt rendszer, mely nem
engedte az Eötvösék által kívánt tényleges parlamenti váltógazdaság kiépültét, s
mely egyoldalúság hatása talán máig érződik.
A történetírás nem egy súlyos kihatású problémát is hozzáköt a kiegyezéses rendszerhez, túl az itt nem tárgyalt nagy fontosságú nemzetiségi kérdésen. A szakmán túli közgondolkodásban pedig a Kiegyezés létrejöttével egyidejű, s máig ható a legjobban Kossuth – történelmünk e kivételes zsenije – által megfogalmazott aggodalom: a soknemzetiségű Habsburg birodalom úgy fog majd elpusztulni, hogy az Magyarország romba döntésével jár együtt – s pont így is lett. E szerint a kiegyezésbe be volt programozva a katasztrófa. Ehhez két megjegyzést lehet hozzátenni. 67 magyar megalkotói nem az örökkévalóságnak, hanem átmenetinek szánták a berendezkedést, s csak később rögzült a vezérpolitikusok ideológiájában alapvetően megváltoztathatatlannak. Másrészt ne feledjük, hogy a politikai gondolkodás rég bevált önfelmentő fogása: minden bajért az elődöket tenni felelőssé.
![]() |
(A képeket összeválogatta: Hódi Szabolcs)
