Klauzál Gábor
Klauzál Gábor Társaság

Evezős emléktúra a Dunán
Kistéténytől-Kalocsáig! (1. rész.)

A „Klauzál 150 Emlékév” programsorozata keretében, Klauzál Gábor halálának 150. évfordulója tiszteletére bejárva utolsó útját: Budatétényből indulva, Dunaföldvár – Harta – Dunaszentbenedek kikötésekkel, és Kalocsa végállomással, 2016. július 31-augusztus 3. között háromnapos dunai evezős emléktúrán vettünk részt...

A terv születése

  
Kerekasztal evezősei

Rendhagyó túratervünk gondolatébresztő felvetése a Klauzál 150 Emlékévünk 2015. december 3-i nyitórendezvényén született meg, a budafoki Spiller Cukrászda egyik hátsó fertályi körasztalánál, a jól sikerült est többszörös „befolyásoltsága” alatt: fülünkben az ősbemutatóján frissen átesett „Szegeden a kávéházban / Vígan szól a nóta” kezdetű magyarnóta dallamaival, feltöltekezve a frissen bemutatott mandulakrémes, szőlőhabos, csokoládés Klauzál-tortával, és poharainkat ürítve a budafoki Lics Pincészet által Klauzál tiszteletére palackozott Szekszárdi Bikavérrel…

Egyesületi szokásaink szerint: minden tagi kezdeményezés élére, a gondolat szülőatyjának (jelen esetben: atyjának és anyjának) kell illetve illendő állnia. Szerencsénkre ezúttal kiváló ötletgazdákra lelt a kezdeményezés, mivel: Lükő Szabolcs és Lükőné Őrsi Gabriella tagtársaink – amint azt később saját bőrünkön is megtapasztalhattuk – nem tréfának szánták, valóban komolyan gondolták vízi felvetésüket… 

Elsőnek végy egy hajót, avagy a nagy kenumustra

Kezdhetnénk mi is azzal, hogy már az ókori rómaiak…, de nem szükséges ennyire visszaforgatnunk az idő kerekét, elegendő csak Klauzálig visszanyúlnunk, és azon belül is a reformkornál lehorgonyoznunk: az első, 1843-as hazai evezősregattát szervező Széchenyi István (ki más!?...), a későbbi vitákat elkerülendő ugyanis, indulásként rögtön le is fektette az evezős sport (korhűen és pestiesen szólva: „Wettruder”) hierarchiájának négy alappillérét. Úgy mint, legfölül: a döntési pozícióban lévő versenyeszköz – esetünkben a hajó – tulajdonosa (a kvartett egyedüli tagjaként nem feltétel, hogy vízre is szálljon). Utána következik a hajóparancsnok (ha hanggal irányít úgy kormányos, ha izzad is hozzá, akkor vezérevezős), majd jönnek a „lapátok” (a krónikákban legritkábban nevesített névtelen evezősök), és legalul (a víznek árja felett) maga a „csolnak”, vagyis az élettelen eszközként funkcionáló vízi jármű… Esetünkben tehát, mint alulról építkező szerveződésnek: elsőként a hajókat kellett megcéloznunk!




 pesti csónakverseny  dunai hajózás nemei  Széchenyi István és Béla fia a Dunán

  
 Budatétnyi Csónakda
Nautikai szakkifejezéssel élve, némi „runnal” (hátszéllel), szemügyre vettük a legkézenfekvőbb hajóforrás, önkormányzati közvagyon flottillát, a kerületi „csónakházban” őrzött indiánkenukat (a budatétényi Kozmutza Flóra Általános Iskola hegyi szertárában). A megkímélt állapotú (egyenként 3-4 személyes) hajók lajstromba vétele után megnyugodva, végre meghirdetésre kerülhetett a „lapátok” (vagyis a legénység) toborzása. 2016. április 21-én kiment tehát körlevélben az első felhívás, s vízre téve ekként az ügy szabad folyását, hátradőlhettek szervezőink, már csak győzniük kellett a hajózni vágyók sorjázó jelentkezéseinek hullámait…

Visszatérve egy apró múltidézés erejéig a csónakházhoz: Klauzál halálának „előszeleként”, előző év Karácsonyának reggelén hunyt el tüdőszélhűdésben a pesti csónakda több mint 30 éven át volt első felügyelője, a Széchenyi által 1834-es angliai útjáról magával hozta, Mr. John Dews (1795-1865†) nevű öreg matróz, aki a szárnyait bontogató dunai evezős sport első trénere is volt egy személyben. A kiszolgált ex-tengerész koporsóját 12 honfitársa mellett, jótevőjének fiai: Széchenyi Béla és Ödön kísérték utolsó útjára a fóti köztemetőben lévő örök nyughelyéhez…




 Pesti Csónakda

 Honderű folyóirat cikke
Széchenyi Csónakdájáról
Al-Dunasor 1843-ban


A tett halála az okoskodás, avagy az első nekirugaszkodás

Közeledve kihajózásunk nagy napjához – melyet magunk között, nem túl eredetien csak „D-nap”-nak neveztünk, annyi megkülönböztetéssel a normandiai hadművelet kódnevétől, hogy ellentétes útirányunkat hangsúlyozva nem „debarkázás”-t, vagyis partraszállást, hanem „debárkázás”-t, azaz hajóink vízre bocsátását értettük alatta – főszervezőink lapátot ragadtak hát, és próbautat tettek a célba vett távon. Sikeresen végrehajtott vízi útjuk tapasztalásairól, 2016. július 12-i hajónapló bejegyzéssel a következő körlevelet küldték:

Sziasztok!


Múlt péntek-szombat-vasárnap (július 8-9-10-én) leeveztünk Kalocsára Kiskomámmal.
Csepelről indultunk a Soroksári-Duna 50 folyam-kilométernél található komptól.
Pénteken: indulás 11 órakor érkezés Ráckevére 17.30-kor, kb. 32 km.
Szombaton: indulás Ráckevéről 9 órakor érkezés Tasi zsiliphez 11.45-kor. Zsilipelés csak 11-kor és 15 órakor. Átemeltünk. Érkezés Dunaföldvárra 17.30-kor, kb. 36 km.
Vasárnap: indulás Földvárról 9.30-kor, érkezés Kalocsára 17 órakor, kb. 46 km. 

Egyikünk sem először ült kenuban, végig eveztünk és nem csorogtunk. Nagyon elfáradtunk minden nap. NEM EZ AZ AMIRE A TÁRSASÁG VÁGYIK, ezt így nem javaslom. Nem sokkal lesz jobb a helyzet, ha a Hárosi-öbölből indulunk, akkor sem. Azért sem javaslom, mert nem biztos, hogy szerencsénk lesz az idővel. Mi közepes szembeszelet kaptunk Ráckeve előtt, bizony megfogott minket. Aztán erős szembeszelet Tas után a nagy Dunán és az már kifejezetten kaktusz volt. Vasárnap nem volt szél, igazi élvezet volt keresztül kószálni a Dunán. Kivéve Paksot, ahol úgy rajzottak a yachtok, mint az atom, nem győztünk forgolódni a hullámokra.
Van nagy hajó forgalom is, de nem vernek nagyobb hullámot, mint a motorcsónakok.
Még egy ellenjavaslat a teljes távval szemben. Dunaújvárosig kővel szórt part, kikötni nehéz. Ráadásul illúzióromboló a dunaújvárosi befolyó szennyvíz, az uszályról vízbe lapátolt szénpor és szemét.

Azt javaslom tehát, hogy a túra induljon csak Dunaföldvárról! 
Ott találtunk egy kellemes szállást, vagy inkább sátorozó helyet az 1561 fkm-nél, a város szélén, hideg meleg vízzel, szúnyoghálós fedett verandával, asztalokkal. 5-6 ember a házban is alhat rendes ágyakon. Konyha is van. Ide indulás előtti nap délutánján kéne érkezni. Így lehet kicsit gyakorolni a sekély öbölben. Földvár meseszép kis város, dunai stranddal, 50 m-es sportmedencével, várral és komoly reformkori személyiség emlékét ápoló civil szervezettel. Ezé a szervezeté a ház, Beszédes József vízmérnök emlékét őrzik. Aki nem akar sátrazni, annak 200 m-re kempingben bungalók.
Másnap lenne egy kellemes csorgás Hartáig. Vagy 15 km. Hartán szintén zuhanyozós tábor, hangulatos parti kocsma és étterem. Itt is van a part közelében kb. 500 m re zarándokszállás annak, aki nem szeretne sátrazni.
Következő nap szállás Dunaszentbenedek kb. 20 km-rel lejjebb. Ez egyszerűbb hely, de itt is van normál angol WC, hálózati víz és halsütő is.
Harmadik nap Kalocsa gyenge 10 km után. Merészebbek próbálkozhatnak a foktői csatornán behajózni Kalocsára. Nekünk erre már nem volt kedvünk és erőnk. A városi szakasz bőven elbírja a kenut.
Ha tovább apad a Duna, akkor kellemes kavics és homokpadok jelennek majd meg, de így is akadt jó pancsoló hely bőven, lehet kerülgetni szigeteket. (Mi siettünk, ezért a főágat nyomtuk mindig.)

  

Földváron van két nagyobb kenu is amit kölcsönöznének, és meg is oldanák a visszaszállítást. Mi Kalocsáról normál személyautóval a tetőn hoztuk vissza  a hajót, tehát vihetünk további hajókat Tétényből. Volt még lent állítólag kisebb kenu és valóban láttam vagy 5 db kettes kajakot is.

További részletek jelzéseitek alapján.

Köszi és üdv:
Szabolcs 


Ne szépítsünk, kijózanítólag hatottak ránk főszervezőnk sorai…

  
 hidrodinamikai számítások

Pedig a térképen végighúzva ujjunkat az alig 100 folyamkilométernyi sodorvonalon könnyen teljesíthetőnek ítéltük a távot, sőt hidrodinamikai számításokat is végeztünk, mely szerint sima ügynek tünt az egész: „ex has” felvettük a part mentén laminárisan áramló vízfolyás kvázi-permanens sodrását 3 km/h-ra (az ideális ív, partéltől mért 25÷50 m-es evezősávban), majd – stabil úszási egyensúlyi állapotot feltételezve – „sacc per kábé” 7 km/h-nak betippeltük az utazási középsebességünket (állandó erősségű, egyenletes csapásszámú haladást feltételezve), ezután elhanyagolva a súrlódási veszteséget (kellően nedvesítettnek tekintve a hajótestet) egyszerűen összeadtuk a két – azonos irányú és értelmű – sebességvektort, megkapva előrehaladásunk átlagsebességét, ami kerek egészen 10 km/h-ra adódott, rendelkezésünkre állt még a megteendő út 100 km-es hossza, így jobb híján vettük a két érték hányadosát, mely megadta az evezéssel töltendő víziórák számát, ez gyors fejszámolást követően se több, se kevesebb 10 órára adódott, ami első, második sőt harmadik újraszámolás után is három napra leosztva egészen teljesíthető távnak tűnt, legalábbis július 12-ig…

Túratervezés újratervezése

A levélben foglaltakat megszívlelendő, éltünk a változtatás jogával, és magunkévá téve az előőrs javaslatait, áttettük starthelyünket a budatétényi partoktól 73 fkm-rel délebbre fekvő dunaföldvári plázsra, a folyamvízen töltött túrahosszunkat így ugyan leharmadoltuk, de hogy némiképp kárpótoljuk a lapátolni vágyok csapásszám igényét: a célállomást feljebb toltuk 10 km-rel, a kacskaringós Foktői-csatornán, hogy egészen Kalocsa szívébe felhajózhassunk!

A „véglegesített” programunkat nagyvonalakban összefoglalva, újabb körlevél született:

Kedves Klauzálosok! Tisztelt Túratársak!

Örömmel jelentem: összeállt a „Klauzál 150 Emlékév” programsorozata részeként 07.31-08.03. között budatétényi indulással Dunaföldvár-Kalocsa közti dunai evezős emléktúránk teljes menetrendje, mely a következők szerint fog alakulni (a változtatás jogát fenntartva!).

Túraterv:

1) Ünnepélyes indulás a Klauzál-szobor elől: 07.31. (vasárnap) du. 3 óra:
- KKK-csoportkép: Klauzál-Kenusok-Kenu,
- Vándorló Könyv - 1. bélyegzési pont.

2) Érkezés közúton DUNAFÖLDVÁR-ra:
- szállás elfoglalása: Kék Duna Kemping (háromszobás, 8 fős faházakban),
- hajók szemrevételezése: Beszédes József Vízitúra Sportklub (Linka Jánosné, Éva elnökasszony),
- halászlé I.: Dunaföldvári Halászcsárda, a híd lábánál,
- fakultatív programok: városnézés, ismerkedési est.

3) Evezős emléktúra vízistart Dunaföldvárról (1561 fkm): 08.01. (hétfő) de. 10 óra.


 Kenutúra Duna szakasz / Dunaföldvár-Kalocsa útvonal

4) Vízitúra I. szakasz: 15 km, Dunaföldvár-Harta.

5) Érkezés első megállóhelyünkre: HARTA
Panoráma Halászcsárda előtti Duna-part (1546 fkm): 08.01. (hétfő) 13 óra:
- partraszállás,
- halászlé II.: vendégváró baráti fogadtatás a Duna-parton a Hartai Sporthorgász Egyesület részéről (Róth Zoltán elnök),
- szállás elfoglalása: Magyar Zarándokút Egyesület / Hartai Zarándokszállás (Grőb Gyuláné gondnok),
- fakultatív program 1: településtúra (tájház/templombelsők/1848-49-es emléktábla),
- fakultatív program 2: fürjmustra és pitypalattyolás (Fürjkert, Szetlik Ádám), bónusz kóstoltatással (pácolt fürjtojás, fürjhús pástétom, fürjtojás krém).

6) Vízitúra II. szakasz vízistartja: 08.02. (kedd) 10 óra, 20 km, Harta-Dunaszentbenedek.

7) Érkezés második megállóhelyünkre: DUNASZENTBENEDEK,
Pillangó Büfé előtti Duna-part (1526 fkm): 08.02. (kedd) 15 óra:
- partraszállás,
- szállás elfoglalása (az ökumené jegyében): Református Ifjúsági tábor (Imre Zita lelkész),
- fakultatív program: településtúra (tájház/templombelsők), vendégváró: kemencés lángosokkal (Posztobányi-Paulin Zsuzsanna).

8) Vízitúra III. szakasz vízistartja: 08.03. (szerda) 9 óra, 10+5 km, Dunaszentbenedek-Kalocsa,

9) Érkezés harmadik megállóhelyünkre: FOKTŐ-KALOCSA
Gerjen-Foktő közti kompállomás (1518 fkm), Foktői kikötő, Meszesi Duna-part: 08.03. (szerda) 11 óra:
- partraszállás, hajók trélerre rakodása (Vajai István), hajók és hajósok átszállítása közúton a Vajas-fokra (8 km),
- megjegyzés: sajnos a besusnyásodott Csorna-Foktői-csatorna a dunai betorkolás és Foktő között ebben az időszakban nem hajózható.


  Kenutúra Foktő-csatorna szakasz / Foktő-Kalocsa útvonal

10) Vízitúra IV. szakasz vízistartja: 08.03. (szerda) 12 óra, 5 km, Bástya-Kalocsa,
- Kalocsa határába a Vajas-fokra áttrélerezett hajóinkra szállunk és urasan behajózunk Kalocsa belvárosába.

11) „Kistéténytől-Kalocsáig...” evezős emléktúránk ünnepélyes befutója,
Búzapiac tér:  08.03. (szerda) 13 óra:
- partraszállás emelkedett hangulatban: diadalkapu, mirtuszkoszorúk és tűzijáték (változtatás jogát fenntartva!),
- Vándorló Könyv - 3. bélyegzési pont,
- 300 m séta a Szabó-Simig-házig (Pilvax Kávéház és Hotel, Szent István király út 21.): csatlakozás a KGT buszos szekciója kalocsai megemlékezéséhez.

Létszám: 15 fő.
Hajóhadunk csapatai (fantázianevek még kidolgozás alatt):
1. egység (vezérhajó): Szabolcs flottaadmirális, Gabi admirálisné, Orsi korvettkapitány,
2. egység (cirkáló): Balázs viceadmirális, András, Máté és Péter fregattkapitányok,
3. egység (romboló): Lóránt naszádparancsnok, Barna és Bálint beosztott kadétjelöltek, Réka kormányos,
4. egység (naszád): Karcsi ellentengernagy, Marci elsőlapátos, Balassa másodlapátos, Szabolcs fedélzetmester.

Hajók: 4 személyes túrakenuk.

Költségek:
- túrakenu bérlés + trélerezés,
- szállás Dunaföldváron, Hartán, Dunaszentbenedeken,
- étkezések.

Bónusz:
A résztvevők mindegyike a vízitúra emlékekeit magánhordozó míves nyomatokkal ékesített pólót kap, melyet az ünnepélyes induló csoportképén és a kalocsai befutón köteles magán hordani.
A túrapóló: fehér, galléros, kétgombos, pamut anyagú, piké szövésű klasszikus fazonú póló.
Mintázata:
- szív felett a Klauzál 150 Emlékév logójával (tenyérnyi méretben), 
- háti nagyfelirata (három sorban): KLAUZÁL 150 VÍZITÚRA / 2016.07.31-08.03. / Budatétény-Kalocsa.

Hajóra fel!

Üdv:
titkár


Fentiekből is kiolvashatóan: két aprósággal igyekeztünk emléktúránkat a résztvevők számára még emlékezetesebbé tenni. Egyfelől: Vándorló könyvi bélyegzésekkel (Bartos Mihály tagtársunk ötlete és tervei szerint illetve megvalósításában, ld. erről bővebben: Vándorló könyv »), e szerint vízitúránk két stemplizőhelye: a kistétényi starthely és a kalocsai befutó...

   
   
  Evezőtúra Vándorló könyvi pecsétjei  Evezőtúra egyen-csapatmeze

Másfelől: az evezők, az emlékév emblémájával ellátott egyen-csapatmezt kaptak, a póló hátulján az eseményre tervezett emléktúra-logónkkal (Rőth Ákos grafikus barátunk jóvoltából), elől meg – tenyérnyi méretben – a Klauzál 150 Emlékév logójával…

Ezzel össze is állt vízitúránk sikerességének három alappillére, úgy mint:
1) vízbiztos hajó ✔
2) tettre kész legénység ✔
3) egyen-csapatmez ✔

Folyt.köv.!



Hódi Szabolcs
Klauzál Gábor Társaság titkára


Budatétény, 
2016. augusztus – 2022. június



2. rész: Klauzál füstnyomában Kistéténytől-Kalocsáig »
3. rész: Duna szakasz: Dunaföldvár-Harta-Dunaszentbenedek (hamarosan...)
4. rész: Foktő-csatorna szakasz: Foktő-Kalocsa (hamarosan...)


Nyomtatható verzió, nyomtatás Továbbküldés, ajánlás

 

Adószámunk:
18474048-1-43
Köszönjük, ha a 2022. évi adóbevallása elkészítésekor gondol a Klauzál Gábor Társaságra és támogatja egyesületünk tevékenységét személyi jövedelemadójának
1 %-ával
, ezzel Ön is hozzájárul a Podmaniczky-díjjal kitüntetett civil, értékőrző és értékteremtő, közösségszervező tevékenységünkhöz, honlapunk fenntartásához és rendezvényeinkhez.

KÖSZÖNJÜK!


Adomány-köszönő emléklap


Adomány-köszönő emlékplakett

Klauzál Gábor (78)
Közhasznúsági jelentések (16)
Egyesületi élet (284)
Közélet (143)
Klauzál Gyűjtemény (7)



KLAUZÁL 150 EMLÉKÉV (48)
2016. évi médiamegjelenések (1)
2016. évi programnaptár (1)
2017. évi médiamegjenések (1)
2017. évi programnaptár (1)
2018. évi médiamegjenések (1)
2018. évi programnaptár (1)
2019. évi programnaptár (1)
2020. évi programnaptár (1)
2021. évi programnaptár (1)
2022. évi programnaptár (1)
2023. évi programnaptár (1)



1848/49 (52)
Barangolások (34)
Budatétényi Ősök Napja (30)
Díszpolgárok (19)
Helytörténet (18)
Kastélymúzeum (19)
Klauzál Napok Tétényben (129)
Lics Pincészet (15)
Történelmi szalon (43)
Wolf-kripta (21)