Klauzál füstnyomában
Kistéténytől-Kalocsáig
Történelmi
múlt…

|
Schmidt Emma és Klauzál Gábor |
Klauzál
Gábor 150 évvel ezelőtt, 1866. július 23-án, hétfő reggel indult el
Kistétényből-Kalocsára, nagyobbik leánya, a 12 éves Emmának, a Miasszonyunkról
Nevezett Szegény Iskolanővérek rendje leányiskolájában 2 nap múlva esedékes
záróvizsgáira, egyben meglátogatandó a kalocsai jezsuiták tanintézetében
jeleskedő 9 éves Gábor fiát. Az utat a Dunán 1843-ban megindult „Első Császári és
Királyi Szabadalmaztatott Dunagőzhajózási Társaság” Pest és Mohács között – hétfőn,
szerdán, pénteken és szombaton – reggel 7 órai indulással menetrend szerint közlekedő
„Pest” nevű gőzhajóval tette meg…

|
Pest gőzhajó az Akadémia épülete előtt |
Nevezett „vízibusz” hajóregiszteri besorolása szerint: „Ruston-féle gőzüzemű oldalkerekes utasszállító személyhajó” (röv.: Rust-Pest), az ausztriai Floridsdorfban (ma Bécs XXI. kerülete) lévő Ruston Werft hajóépítő üzemben készült (akárcsak az 1867-ben Tiszán vízrebocsátott Klauzál gőzös, de erről ld. bővebben: Hullámok hátán… Adalékok a KLAUZÁL gőzhajó történetéhez »), a minden kényelmi igényt kielégítő hajó: amerikai rendszerű (vagyis közös) hálóteremmel, a hölgyek számára egy nagy, elegáns hálószobával és 5 külön fülkével volt felszerelve…, s hogy a hajó vezetőjéről is essék szó:

|
Houchard Ferenc
gőzhajókapitány |
nemes Houchard Ferenc (1822-1905†) hajóskapitány személyében ugyanis: nemzeti hajózásunk egyik megteremtőjét tisztelhetjük, aki 1848/49-ben honvéd századosként előbb a Dunán, majd a Tiszán szolgálva, egyik hadigőzösünk kapitánya volt, később az Országos Magyar Gőzhajózási Társulat igazgatója, majd az egyesült fővárosunk két része közti összeköttetés javítása érdekében Türr István tábornokkal közösen alapított Budapesti Csavargőzös és Átkelési Vállalat elnök-igazgatója lett, és persze nem utolsó sorban 1872-1880 között – korábbi utasa, Klauzál nyomdokában – erdélykerületi országgyűlési képviselő, igaz némi szépségflastromként elsőként nem a kormányzó Deák-párt, hanem az ellenzék színeiben, második ciklusában azonban már az egyesült Szabadelvű Párt soraiban...
|

|
Pest gőzhajó Dunaföldváron |
A Pest-Kalocsa
közti 130 folyamkilométeres hajóutat – a Duna hullámait cca. 9 csomó (holtvízi)
sebességgel szelő dunai vaporetto – megállás közbeiktatása nélkül cirka 8 óra
alatt tette volna meg, azonban a Klauzál számára végcél Kalocsáig Houchard
kapitánynak még hat közbenső állomáson ki kellett kötnie, ezek sorban: a jobb
parti Ercsi (távoli integetés Eötvös József egykori minisztertársának…), majd Duna-Adony
(néma főhajtás, a temetőjében nyugvó, 3 éve elhunyt barátja: Uhlarik János
uradalmi főmérnök emléke előtt…), és Duna-Pentele, vagyis a mai Dunaújváros (újabb
távoli „beköszönés” a nagyevező-világutazó Rosty Pál barátjának…), ezután át a
bal partra: Duna-Vecse következik (itt a ki-beszállás alatt, a hajó korlátjára
támaszkodva, lánglelkű költőnkre emlékezve, elénekelhette a Duna-parti község himnuszává
lett népdalolsított „Távolból” c. Petőfi-verset…), gyorsan vissza a jobb
partra: Duna-Földvár (újabb néma főhajtás, a temetőjében nyugvó, MTA tag
Vörösmarty-mentor Egyed Antal apátplébános-költő emléke előtt tisztelegve…) és végül a
szintén jobb parti Paks (halála előtt pár nappal, Klauzál nem is sejthette,
hogy a sírján majdan olvasható verset szerző, Jámbor Pál „Hiador” papköltő, 45
évvel ott járta előtt, e „kikötővárosban” született…), így tehát a gőzös, a háromötödnyi
Klauzál-családdal a fedélzetén kb. 11 órai hajókázás után végre, este 6 óra
körül befutott a szárazföldi Kalocsa Foktő-Baráka kikötőjébe, ahol már
bizonyára izgatottan várták őket, a viszontlátás örömétől könnyes szemmel eléjük szaladó
gyermekeik: Emma és Gábor, kíséretükben a hírneves pesti rokonát szállással
kínáló házigazda, tekintetes Szabó Mihály uram, főkáptalani ügyvéddel…
A másfél
évszázaddal ezelőtti hajóút állomásain végigtekintve, megnyugvással
állapítottuk meg, hogy Klauzál gőzöse is kikötött az indulóállomásunknak
választott Dunaföldváron, sőt a második megállónk Dunaszentbenedekkel szemközti
Pakson is, míg a Paks és Dunaföldvár közé másodikként beiktatott megállónk, svábok
lakta Hartán csak azért nem vethetett horgonyt a Donaudampfschiffahrtsgesellschaft
bárkája, mert az ottani hajóállomást, Klauzál halála után másfél hónappal,
1866. szeptember 20-án adták át a forgalomnak, mindenestre kinézve hálófülkéje
ablakán szemrevételezhette a Duna bal partján folyó kikötőépítés minden
bizonnyal előrehaladott munkálatait, s talán felmerült benne a gondolat:
legközelebb érdemes lesz majd itt is megállni…, sajnos erre már nem lévén lehetősége, 150 év múltán megcselekedtük helyette mi…
…és
a jelen történelme

|
Indulás elötti csoportkép
(Hódi Balassa, Ambrus Márton, Ambrus Károly, Őrsi Gabriella, Lükő Szabolcs, Hódi Szabolcs,
Andrásofszky Péter, Lengyel Lóránt, Lengyel Bálint, Lengyel Barnabás, Őrsi Orsolya,
Andrásofszky Réka, Markó András, Andrásofszky Máté) |
Hagyományainkhoz
híven „kirajzásaink” állandó origója, s egyben autókaravánunk startja, ezúttal
is a Klauzál Ház előtt 2012-ben felavatott Klauzál-szobor volt, ahol elsőként felsorakozva
elkészült 14 fős lelkes legénységünk csoportképe (hogy a célba érkezésünkkor
könnyebben számba vehessük „veszteségeinket”…), ezután röviden ismertetésre
került háromnapos emléktúránk víziterve, majd Bartos Mihály tagtársunk kiosztotta
a július 31-augusztus 7-e közötti hat helyszínen zajló megemlékezés-sorozatunkra
készített sorszámozott Vándorló könyveket, összefoglalva egyben az
eseménybélyegzések helyszíneit és szabályait, minekután rögtön fel is avatva
azt, ünnepélyes indulásunk első aktusaként a jelenlévők megkapták első
pecsétjüket…
|
|
|
Indulás előtti csoportkáp |
Programismertetés |
Vándorló könyv |
Első
állomás: Dunaföldvár
A protokolláris körök végeztével autóinkkal
elindultunk végre Dunaföldvárra, ahol első utunk a Beszédes József Vízitúra
Sportklub Duna-parti telepére vezetett. Itt már várt minket
Varga Zsuzsanna
táborvezető, de legfőképpen vártak ránk kibérelt kenuink, melyekből próbaképpen
kettőt gyorsan vízre is bocsátottunk, hogy rutinos versenyzőink –
Andrásofszky
Péter és
Andrásofszky Réka – útmutatásával szűzlapátosaink áteshessenek
vízkeresztségükön, másfelől meg, hogy a vízitúrából ezúttal kimaradó kisebb
testvérek is átélhessék a vízen siklás élményét…
|
|
|
Hajó le... |
...hajó be |
Evezőgyakorlatok lapáttal |
|
|
|
Próbautak |
Réka hajója |
Péter hajója |
A rövid gyakorlás
után, a nomád életmódot előnyben részesítő túravezetőink nem sokat
teketóriázva, sátrat állítva tábort vertek a vízitelep strandfövenyén, míg mi
többi, városi puhányok bekvártélyoztuk magunkat a Kék Duna Kemping összkomfortos
bungalóiba…
Szállásfoglalásunk
után rendezve sorainkat, közösen célba vettük első napi magaslati „főhelyünket”,
a 116 m-rel a Balti tenger szintje fölé tornyosuló Templom-hegy tetején lévő Vár
Éttermet, odafele sétánk közben meg-megállva a Várdomb illetve a Várudvar
nevezetességeinél, így többek között: a gyermekkorát Dunaföldváron töltő Magyar László (1818-1864†) világutazó,
földrajzi felfedező, Klauzál-kortárs, piarista diák, stb. 1988-ban felállított Afrika-sziluettes
emlékművénél (Mészáros Mihály Munkácsy-díjas szobrászművész alkotása), a tatárdúlás
után épült dunaföldvári erődítmény magjából megmaradt (nem mellékesen promontori
mészkőből épült!) és az 1858-as tűzvész után csonkán helyreállított háromemeletes
Öreg-toronynál, az 1725-ben épült Szent Ilona tiszteletére szentelt Öregtemplomnál
(mely a „Gyalog galopp” c. film-béli mocsárkastélyhoz hasonló előélettel: 1757-ben
előbb villámcsapástól sújtva leégett, majd 100 évvel később, az 1858-ban pusztító
tűzvész martalékaként újra romjába dűlt, ám ismételten újjáépítették, míg végül
a város 1944-es ostromában immáron harmadszor is súlyosan megsérülve újfent
helyreállították, és azóta „legerősebb vár közel, s távolban”…), az 1755-ben
állított Szent Rozália barlangi domborművét magába foglaló Szentháromság-szoborcsoportnál,
balján Szent Rókussal és elmaradhatatlan kenyérhozó vadászkutyájával, jobbján pedig
Szent Vendel „hűlt helyével” (ottjártunkkor ugyanis éppen hiányzott, tarisznyástul,
bárányostul…), a fazekasműhelynél, és végre a Vár Étteremnél, melynek Dunára
néző teraszán szándékoztunk eltölteni estébe nyúló vacsoránkat...
 |
Útban a Templom-hegy tetején lévő Vár Étteremhez... |
|
Dunaföldvári Beszédes József Duna-híd |
…s míg
korgó gyomorral túránk első halászlevét vártuk, közkívánatra és kéretlenül,
közérdeklődésre számot nem tartó rövid ismertetést tartottam a visszavonuló
német hadsereg által 1944. november 14-én felrobbantott (még 15 évet sem állt) első híd helyén – egészen pontosan a régi híd tengelyétől 90,5 cm távolságra É-i
irányban eltolva – a budapesti új Erzsébet hidat (néhány évvel későbben) tervező
Sávoly Pál hídászmérnök tervei alapján 1948-1951 között újjáépített, és 65 éve
forgalomba helyezett „
öt alépítményen
nyugvó, 493546 mm ±130 mm összhosszúságú,
négynyílású, folytatólagos többtámaszú, alsópályás, alsó és felső szélráccsal
merevített, rombikus rácsozású, a közbenső támaszoknál alul-felül három-három
keretállásban kiékelt, szegecselt rácsos főtartójú, tömörgerincű kereszttartók
és hossztartók alkotta tartórács pályaszerkezetű, a hossztartók felső öveire
felültetett, V-alakú keresztbordákkal merevített hegesztett, ortotróp pályalemezű”
mederhídról…, s míg ezt végigmondtam, közben el is készültek vacsoráink...
|
Búcsúvacsroa a hazaindulókkal |
Estebédünk
után búcsút intettünk „sofőrjeinknek” és a nem(n)evező kistestvéreknek, majd a
másnap kezdetét vevő megmérettetésekre erőt gyűjtendő nyugovóra tértünk…
Indulás
előtti utolsó szárazföldi edzés…
Augusztus
első napja reggelén, frissen kialudva, vízre szállás előtt még egy „utolsó” szárazföldi sétát tettünk a Duna-parton,
szemügyre véve a kemping és a híd közötti parkban egymással farkasszemet néző két háborús
emlékművet: az 1927-ben állított háromalakos első világháborús magyar hősök szobrát
(alkotója ugyanaz az Orbán Antal szobrászművész, aki a budafoki „társát” is készítette),
és a tőle alig 200 m-re É-ra lévő 1946-ban, vagyis ottjártunkkor éppen 70 éve felállított
– a kor elvárásaihoz igazodva jócskán túlméretezett – második világháborús szovjet monumentumot,
rajta teljes vértezetében a letűnt korszak minden „dicső” attribútumával, és
ahogyan az egy „felszabadító” hadsereghez illik, a betonmonstrum körüli
parcellákban cirill-betűs katonasírokkal…
 |
Világháborús emlékművek a Duna-parti sétányon |
A
test előkészítése az evezésre, avagy az idomítás…
Emlékművi feltöltekezésünk után hátrahagyva
szállásunkat, lépteinket a vízitelep felé irányoztuk, ahol sátorozó társaink
már finomságokkal teli, frissen terített asztalokkal vártak minket, a kiadós reggeli
után gyors taktikai eligazítás és szerelékigazítás következett, majd pontyfaroknyi
vízijártassági elméleti oktatás és a legújabb lapátolási technikák elsajátítása
után, arcunkat a Dunának szegezve, belevágtunk végre háromnapos vízi emléktúránkba…
 |
Indulás előtti feltöltődés... |
 |
... és utolsó szárazföldi edzés |
Folyt.köv.!
Hódi Szabolcs
Klauzál Gábor Társaság titkára
Budatétény,
2016. augusztus – 2022. június
4. rész: Foktő-csatorna szakasz: Foktő-Kalocsa (hamarosan...)