Egy követ-társ az 1839/40-es országgyűlésről
A reformkor nemzedékének műveltségi viszonyai
Pappszász Lajos ifjúságának tükrében
A rendhagyó módon megtartott 2020. évi Klauzál Napok Tétényben rendezvényünk kilenc „előadásból” álló sorozata ötödik írásaként Szuromi Rita történész, a reformkor egyik ellenzéki követének életrajzán keresztül bemutatja miként tört utat e nemzedékhez a magyar kultúra, művészet és tudomány...
Klauzál Gábor munkássága igazolhatóan röpke két esztendeig kapcsolódódik össze mádi Pappszász Lajos (Szárazbő, 1807. február 24. – Pest, 1861. szeptember 17) életével: mindketten az 1839/40-es pozsonyi országgyűlés ellenzéki követeiként képviselték vármegyéik reformtörekvéseit. Ennek a két évnek közös munkája az Egerben élő Joó János rajztanár „Nézetek a’ magyar nemzet miveltségi és technikai kifejlése tárgyában” címmel írt és 1841-ben kiadott könyvének előfizetői gyűjtése, melynek történetét Bartos Mihály helytörténész dolgozta fel és publikálta „Különösen tisztelt Tanitó Úr!” címmel a Klauzál Gábor Társaság honlapján 2018 júniusában. Pappszász egy levélváltást is közvetített Klauzál Gábor és Joó János közt.
Miért karolhatta fel az ügyet Pappszász Lajos? S vajon miért fizetett elő ő maga is öt példányra? Egy politikus életrajzának központi kérdése értelemszerűen politikai karriere és habitusa alakulása. Ezúttal mégis arra teszünk rövid kísérletet, hogy a reformkor egyik ellenzéki követének műveltségi alapjait, irányultságait megértsük, hiszen ezáltal közelebb kerülhetünk ahhoz a korhoz és ahhoz a nemzedékhez, amely utat tört a magyar kultúra, művészet és tudomány, s nem utolsó sorban a magyar nyelv fejlődése és elfogadtatása számára.
![]() Pappszász-család nemesi címere |
A Pappszász család[1] – amely a 18. században telepedett meg Heves vármegyében – a köznemesség felső, jól körülhatárolható rétegéhez, a bene possessionatushoz tartozott, melyet életmódjuk, műveltségük, vagyoni helyzetük és kapcsolatrendszerük határozottan elkülönített a kisbirtokos nemesektől és az armalisták tömegeitől. A birtokos família már a 18. század végén is annak a „nemesi elitnek a tagja volt, amely politikailag és műveltségben is a magyar társadalom élén járt, sőt az ország legműveltebb részét szolgáltatta.”[2] A család férfitagjai számára a líceumi képzés mondhatni kötelező volt: Klauzál követtársának apját, Pappszász Györgyöt (sz.: 1767), nagybátyját, Pappszász Józsefet (sz.: 1763), de még nagyapját, Pappszász Istvánt is táblabíróként említik a források. A közép- vagy felsőfokú képzés megszerzésének hagyományait folytatta Pappszász Lajos követtársának mindkét fiútestvére, Pappszász József (1799-1880) és Pappszász György (1804-1843), de még Igaron élő unokabáty, Pappszász Ignác (1801-1863) is. Mindnyájuk iskolaválasztása a keleti országrész evangélikus gimnáziumaihoz és a Felvidék református kollégiumaihoz kötődött, mely intézmények biztosították a tudáselithez tartozást, megfeleltek a vármegyei adminisztráció tagjai iránt támasztott jogi és közigazgatási alapismereteknek, sőt a karrierút lehetőségén túl egyfajta társadalmi kapcsolatrendszer kialakítását is segítették. Pappszász Lajos a debreceni kollégiumban töltött évek után Pozsonyban és Miskolcon is képezte magát.
A család mentalitása szintén számos párhuzamot mutat a reformkori hazai birtokos köznemességével. Vidéki udvarházaikban a 19. század elején gyakori vendégek voltak a környék birtokosai. Az Igaron élő Pappszász Józsefet, vagyis Lajos nagybátyját baráti kapcsolat fűzte a füredi Bernát Mihály (1779-1832) művészetkedvelő alügyészhez és az 1800-ig Igaron élő Puky István (1778-1848) földbirtokoshoz.[3] Kettőjüknek köszönhető, hogy a Pappszász család kapcsolatba került Csokonai Vitéz Mihállyal és Lavotta Jánossal.
![]() Csokonai Vitéz Mihály |
Csokonai – ahogy arra Kilián István több tanulmányában is rámutat[4] – Puky István pártfogását élvezte, de általa a környékbeli nemesi családokhoz is bejáratos lett. Egy erről szóló anekdotát a század végén Vay Sándor is megörökített az Azok a régi jó táblabírák című írásában. „Csokonai még úgy, ahogy sem kínlódta volna át hányatott életét, ha a régi jó, nemes szívű táblabírák ideig-óráig nem nyújtanak otthont a boldogtalan szüntelenül bolyongó trubadúrnak. Dunántúl Sárközy Istvánnál, Hevesben a jeles mádi Pappszász családnál, Abaújban Ongán Puky Istvánnál lel vendégszerető tanyát. (…) Utolsó éveiben, mikor már nagyon elbetegeskedett, ismét csak a magyar nemes urak támogatják. (…) Pappszászék finom tokaji borokat és a jó tekintetes asszony puha vánkosokat is küld.” [5]
![]() Csokonai-ház |
Csokonai, miután az 1802-es tűzvészben leégett édesanyja debreceni háza, Pappszász Józseftől segítséget kért az újjáépítéshez. „A Tekintetes Urnak szíves segedelméért esedezni bátorkodom, a nádra, lécre, gerendára és deszkára a legnagyobb szükségem volna, hogy míg az esőzések beállnának egy oltalomfedelet állíthatnék a fejem felibe.”[6] Nem tudjuk, hogy a földbirtokos támogatta-e a költőt, de rokona és birtokostársa, az igari Széky Zsigmond küldött pénzt a neki.
![]() Lavotta János |
Lavotta János (1764-1820) zeneszerző gyakori vendége volt a füredi Bernát háznak.[7] Itt ismerhette meg az igari Pappszász Józsefet, aki felfogadta a bohém művészt, hogy tanítsa „klavirozni, egyszersmind pedig hegedülni is kottákból Pappszász József úr kisasszonyát, Máriát és fiát, Ignácot.”[8] Ignác később Lavotta zenei tehetségének és kisugárzásának hatására kötelezte el magát a muzsika mellett: Bihari János tanítványaként 1828-ban a Veszprém Megyei Muzsikai Intézet munkatársa lett. Zenei tehetségét Szilágyi Sándor is megerősítette: „Ignácz kiváló hegedűs volt, aki, mint fiatalember játszott együtt Lavottával és Csermákkal. Zeneszerző is volt, s kora jeles muzsikusával, Rózsavölgyivel is élénk összeköttetésben állt.”[9]
Lavotta egyébként jól ismerte a Szárazbőn élő Pappszászokat, vagyis Klauzál követ-társának testvéreit és szüleit, hiszen Gesztelyről 1815-ben Puky István a virtuózzal együtt köszöntötte névnapján a két szárazbői Esztert, vagyis Pappszász Lajos édesanyját, tassi Végh Esztert és testvérét, Pappszász Esztert.[10]
A 19. század elején a Pappszászok épp úgy a magyar érzelmű, népi ihletésű költészet és műzene hatása alá kerültek, mint a reformkori köznemesek jelentős része. Szívesen olvasták Csokonai verseit,[11] a verbunkosnak Pappszász Ignác zenei pályafutására gyakorolt hatása pedig vitathatatlan.
Ebben a miliőben nevelkedett tehát Klauzál Gábor pályatársa, Pappszász Lajos, aki bizonyára víg kedélyű, vendégszerető ember lehetett. Vay Sándor, a 19. század végének ismert anekdota gyűjtője egy történetet is feljegyzett róla a Régi magyar társasélet címmel kiadott kötetében.[12] Pappszász, aki – s itt Vay egy nagyot téved – Pozsonyból érkezett a király koronázására,[13] jó előre lefoglalta szállását a Hét Választóban. Nem így a borsodi és hevesi nemes urak, akik előrelátás híján szállás nélkül maradtak. Mit lehetett hát tenni, Pappszász befogadta szállására a hazai földről érkezett vendégeket, ő maga pedig a fészerben, a bricskája ülésén töltötte az éjszakát. A történet meseszerű elemeit nem kell magyarázni: aligha hihető a több mint fél évszázad távlatából feljegyzett eset, ám mégsem mehetünk el szó nélkül mellette. Ez ugyanis rávilágít arra, hogy Pappszász Lajos valószínű vendégszerető, nyájas ember lehetett, máskülönben 1888-ban távoli rokona, Ábrányi Emil nem e szavakkal búcsúztatja szárazbői fejfáján: „Erős volt és jó, - gyöngéd és igaz, Bár szenvedett: hitt, szeretett, remélt végső perczéig, változatlanul: Mutass embert, aki méltóbban élt? Ilyen síroknál térdelek, nem ott, hol a hiúság nagyságot látni vél: A véres gőg és a világra szóló Hóbortok híres emlékeinél.”[14]
Klauzál pályatársa nem volt egy akadémiai tudású ember. Egy titkosrendőri jelentés szerint van egy kevés irodalmi és történelmi tudása, de viselkedésében, különösen a konzervatív párttal durva.[15]
![]() ![]() Arany János és Tompa Mihály |
Pappszász Lajos politikai irányultsága egy évtizeden belül megváltozott: 1839-1840 között Heves vármegye ellenzéki követe volt, ám 1845-ben kormánypárti alispán lett Bihar megyében. A népies ihletésű irodalomtól azonban sosem vált meg: személyes ismeretség fűzte őt Arany Jánoshoz és Tompa Mihályhoz. Arany Kiskőrösről 1857. árpilis 19-én Tompának küldött levelében üdvözölte a földbirtokost, s a vele rokonságban álló Hamvai és Darvas családokat: „Nálad van-e még Papszász? Köszöntöm már egyszer, kívánok neki jó egészséget és jó ecclát. Hamvai és Darvas urékat szintén.”
Ez volt tehát az a miliő, magyaros nemzettudattal és népi műveltséggel rendelkező generáció, aki kikövezte az utat a rendi társadalom felszámolásához vezető úton, melynek Klauzál is tagja volt.
S bár a politikusok életútjának csak ritkán része műveltségük kutatása, zenei és irodalmi élményeik elemzése, lényegesen árnyaltabbá teheti a kor megismerését, ha tudjuk, kinek a hegedűje húzta el a régi jó táblabírák muzsikáját, és hosszú téli estéken kinek a verseivel vigasztalódtak.
|
Szuromi rita
történész
történész
Egri Eszterházy Károly Egyetem
Történelemtudományi Doktori Iskolája
PhD-ösztöndíjasa
2020. április
Megjegyzések:
[1] A Gömör megyében élő Pappszász család 1628-ban nyert nemeslevelet Szász alias Mády néven. 1632-ben Zas alias Mády György újabb armálist kapott. Hevesi águk Pap Györggyel kezdődik, aki feleségük vette Széky Katalin leányát, Némethy Máriát. A Széky család a 17. század elejére már jelentős vagyon fölött rendelkezett. Széky Pál, az egri vár hadnagya, jelentősen növelte birtokait: 1600-ban bekövetkezett halálakor a család birtoka volt több Tarna-menti és Tisza-part falu, köztük Igar is, mely a 19. században központi uradalmuk lesz. Széky Zsigmond 1764-ben újabb királyi birtokadományt nyert Szárazbő, Igar, Nagy- és Kispó földjeire. A Székyek és a velük rokonságban álló Pappszászok ekkor az igari határ háromnegyedét birtokolták, ugyanakkor a földeket a kvartalistáknak nevezett többi nemessel együtt közbirtokosságban használták. Ennek az állapotnak a megszüntetéséért 1753-ban per kezdődött. A család ezt követően kezdte el használni a Pappszász, Pap-szász, Papp-Szász nevet, s a Mády névtag előnévé vált. – OROSZ Ernő, 1906. 223, 247,; KARDOS László, 1997. 16, 20, 43, ; Királyi Könyvek, 47. kötet, 94 p. – Írásunkban a Pappszász névalakot használjuk, habár a család két évszázados történetében számos változat fordult elő.
[2] BENDA Kálmán, 1981. 88.
[3] Puky István 1800 után Ongára költözött, ezt követően ongai és geszthelyi kúriájában élt. – KILIÁN István, 1976. 621.
[4] HKILIÁN István: Csokonai és Puky István barátsága. In. A Debreceni Déri Múzeum Évkönyve LVI. Debrecen, 1976. 617-646. és KILIÁN István: Ismeretlen Csokonai versgyűjtemény Szárazbőről. In. Archivum 6. A Heves Megyei Levéltár közleményei. Eger, 1977. 49-79.
[5] VAY Sándor, 1909. 88.
[6] KILIÁN István, 1977. 50.
[7] Bernát Mihály írásaiból Lavotta élete címmel fia, Bernát Gáspár jelentetett meg egy életrajzot 1857-ben Budapesten.
[8] SZILÁGYI Sándor, 1930. 80.
[9] SZILÁGYI Sándor, 1930. 141.
[10] KILIÁN István, 1977. 60
[11] Kilián István 1977-ben megjelent, többször hivatkozott tanulmánya, az Ismeretlen Csokonai versgyűjtemény Szárazbőről központi kérdésfelvetése, hogy vajon melyik Pappszász, mikor és hol másolta füzetbe Csokonai verseit, s az miért épp Szárazbőről került a debreceni Déri múzeumba. A személyes ismeretségen túl a család Szárazbői ágának is ismernie és kedvelnie kellett Csokonai verseit, máskülönben a versgyűjtemény nem került volna át Igarról az Átányhoz tartozó külterületi kúrába.
[12] VAY Sándor, 1909. 80.
[13] Az utolsó pozsonyi királyi koronázás 1830-ban történt, Pappszász viszont csak 1839/40-ben volt követ, így Vay története pontatlan.
[14] MKILIÁN István, 1977. 56.
[15] PÁLMÁNY Béla, 2011. 1071.
[2] BENDA Kálmán, 1981. 88.
[3] Puky István 1800 után Ongára költözött, ezt követően ongai és geszthelyi kúriájában élt. – KILIÁN István, 1976. 621.
[4] HKILIÁN István: Csokonai és Puky István barátsága. In. A Debreceni Déri Múzeum Évkönyve LVI. Debrecen, 1976. 617-646. és KILIÁN István: Ismeretlen Csokonai versgyűjtemény Szárazbőről. In. Archivum 6. A Heves Megyei Levéltár közleményei. Eger, 1977. 49-79.
[5] VAY Sándor, 1909. 88.
[6] KILIÁN István, 1977. 50.
[7] Bernát Mihály írásaiból Lavotta élete címmel fia, Bernát Gáspár jelentetett meg egy életrajzot 1857-ben Budapesten.
[8] SZILÁGYI Sándor, 1930. 80.
[9] SZILÁGYI Sándor, 1930. 141.
[10] KILIÁN István, 1977. 60
[11] Kilián István 1977-ben megjelent, többször hivatkozott tanulmánya, az Ismeretlen Csokonai versgyűjtemény Szárazbőről központi kérdésfelvetése, hogy vajon melyik Pappszász, mikor és hol másolta füzetbe Csokonai verseit, s az miért épp Szárazbőről került a debreceni Déri múzeumba. A személyes ismeretségen túl a család Szárazbői ágának is ismernie és kedvelnie kellett Csokonai verseit, máskülönben a versgyűjtemény nem került volna át Igarról az Átányhoz tartozó külterületi kúrába.
[12] VAY Sándor, 1909. 80.
[13] Az utolsó pozsonyi királyi koronázás 1830-ban történt, Pappszász viszont csak 1839/40-ben volt követ, így Vay története pontatlan.
[14] MKILIÁN István, 1977. 56.
[15] PÁLMÁNY Béla, 2011. 1071.
Felhasznált irodalom:
- BENDA Kálmán: A magyar köznemesség művelődési törekvései a XVIII. században. In. Nógrád Megyei Múzeumok Évkönyve VII. Salgótarján, 1981. 87-92.
- KARDOS László: Tiszaigar. Egy tiszántúli falu életrajza, 1744-1944. Budapest, 1997. KILIÁN István: Csokonai és Puky István barátsága. In. A Debreceni Déri Múzeum Évkönyve LVI. Debrecen, 1976. 617-646.
- KILIÁN István: Ismeretlen Csokonai versgyűjtemény
Szárazbőről. In. Archivum 6. A Heves Megyei Levéltár közleményei. Eger, 1977. 49-79.
- OROSZ Ernő: Heves és volt Külső-Szolnok egyesült vármegyék nemes családjai. Eger, 1906.
- PÁLMÁNY Béla: A reformkori magyar országgyűlések történeti almanachja (1825-1848). Budapest, 2011.
- SZILÁGYI Sándor: Lavotta János. A kor és az ember. Budapest, 1930.
- VAY Sándor: Azok a régi jó táblabírák. In. Erzsébet királynéról és más krónikás följegyzések. Budapest, 1909. 87-98.
- VAY Sándor: A pesti vásár hajdan. In Régi magyar társasélet. Budapest, 1986. 79-85.
(A képeket összeválogatta: Hódi Szabolcs)
