Evezős emléktúra a Dunán
Kistéténytől-Kalocsáig! (1. rész.)
A „Klauzál 150 Emlékév” programsorozata keretében, Klauzál Gábor halálának 150. évfordulója tiszteletére bejárva utolsó útját: Budatétényből indulva, Dunaföldvár – Harta – Dunaszentbenedek kikötésekkel, és Kalocsa végállomással, 2016. július 31-augusztus 3. között háromnapos dunai evezős emléktúrán vettünk részt...
A terv születése
![]() |
Rendhagyó túratervünk gondolatébresztő felvetése a Klauzál 150 Emlékévünk 2015. december 3-i nyitórendezvényén született meg, a budafoki Spiller Cukrászda egyik hátsó fertályi körasztalánál, a jól sikerült est többszörös „befolyásoltsága” alatt: fülünkben az ősbemutatóján frissen átesett „Szegeden a kávéházban / Vígan szól a nóta” kezdetű magyarnóta dallamaival, feltöltekezve a frissen bemutatott mandulakrémes, szőlőhabos, csokoládés Klauzál-tortával, és poharainkat ürítve a budafoki Lics Pincészet által Klauzál tiszteletére palackozott Szekszárdi Bikavérrel…
Egyesületi szokásaink szerint: minden tagi kezdeményezés élére, a gondolat szülőatyjának (jelen esetben: atyjának és anyjának) kell illetve illendő állnia. Szerencsénkre ezúttal kiváló ötletgazdákra lelt a kezdeményezés, mivel: Lükő Szabolcs és Lükőné Őrsi Gabriella tagtársaink – amint azt később saját bőrünkön is megtapasztalhattuk – nem tréfának szánták, valóban komolyan gondolták vízi felvetésüket…
Elsőnek
végy egy hajót, avagy a nagy kenumustra
Kezdhetnénk mi is azzal, hogy már az ókori rómaiak…, de nem szükséges ennyire visszaforgatnunk az idő kerekét, elegendő csak Klauzálig visszanyúlnunk, és azon belül is a reformkornál lehorgonyoznunk: az első, 1843-as hazai evezősregattát szervező Széchenyi István (ki más!?...), a későbbi vitákat elkerülendő ugyanis, indulásként rögtön le is fektette az evezős sport (korhűen és pestiesen szólva: „Wettruder”) hierarchiájának négy alappillérét. Úgy mint, legfölül: a döntési pozícióban lévő versenyeszköz – esetünkben a hajó – tulajdonosa (a kvartett egyedüli tagjaként nem feltétel, hogy vízre is szálljon). Utána következik a hajóparancsnok (ha hanggal irányít úgy kormányos, ha izzad is hozzá, akkor vezérevezős), majd jönnek a „lapátok” (a krónikákban legritkábban nevesített névtelen evezősök), és legalul (a víznek árja felett) maga a „csolnak”, vagyis az élettelen eszközként funkcionáló vízi jármű… Esetünkben tehát, mint alulról építkező szerveződésnek: elsőként a hajókat kellett megcéloznunk!
|
|
|
|||
pesti csónakverseny | dunai hajózás nemei | Széchenyi István és Béla fia a Dunán |
![]() |
Budatétnyi Csónakda |
Visszatérve egy apró múltidézés erejéig a csónakházhoz: Klauzál halálának „előszeleként”, előző év Karácsonyának reggelén hunyt el tüdőszélhűdésben a pesti csónakda több mint 30 éven át volt első felügyelője, a Széchenyi által 1834-es angliai útjáról magával hozta, Mr. John Dews (1795-1865†) nevű öreg matróz, aki a szárnyait bontogató dunai evezős sport első trénere is volt egy személyben. A kiszolgált ex-tengerész koporsóját 12 honfitársa mellett, jótevőjének fiai: Széchenyi Béla és Ödön kísérték utolsó útjára a fóti köztemetőben lévő örök nyughelyéhez…
|
|
|
|||
Pesti Csónakda |
Honderű folyóirat cikke Széchenyi Csónakdájáról |
Al-Dunasor 1843-ban
|
A tett halála az okoskodás, avagy az első nekirugaszkodás
Közeledve kihajózásunk nagy napjához – melyet magunk között, nem túl eredetien csak „D-nap”-nak neveztünk, annyi megkülönböztetéssel a normandiai hadművelet kódnevétől, hogy ellentétes útirányunkat hangsúlyozva nem „debarkázás”-t, vagyis partraszállást, hanem „debárkázás”-t, azaz hajóink vízre bocsátását értettük alatta – főszervezőink lapátot ragadtak hát, és próbautat tettek a célba vett távon. Sikeresen végrehajtott vízi útjuk tapasztalásairól, 2016. július 12-i hajónapló bejegyzéssel a következő körlevelet küldték:
![]() |
hidrodinamikai számítások |
Pedig a térképen végighúzva ujjunkat az alig 100 folyamkilométernyi sodorvonalon könnyen teljesíthetőnek ítéltük a távot, sőt hidrodinamikai számításokat is végeztünk, mely szerint sima ügynek tünt az egész: „ex has” felvettük a part mentén laminárisan áramló vízfolyás kvázi-permanens sodrását 3 km/h-ra (az ideális ív, partéltől mért 25÷50 m-es evezősávban), majd – stabil úszási egyensúlyi állapotot feltételezve – „sacc per kábé” 7 km/h-nak betippeltük az utazási középsebességünket (állandó erősségű, egyenletes csapásszámú haladást feltételezve), ezután elhanyagolva a súrlódási veszteséget (kellően nedvesítettnek tekintve a hajótestet) egyszerűen összeadtuk a két – azonos irányú és értelmű – sebességvektort, megkapva előrehaladásunk átlagsebességét, ami kerek egészen 10 km/h-ra adódott, rendelkezésünkre állt még a megteendő út 100 km-es hossza, így jobb híján vettük a két érték hányadosát, mely megadta az evezéssel töltendő víziórák számát, ez gyors fejszámolást követően se több, se kevesebb 10 órára adódott, ami első, második sőt harmadik újraszámolás után is három napra leosztva egészen teljesíthető távnak tűnt, legalábbis július 12-ig…
Túratervezés újratervezése
A levélben foglaltakat megszívlelendő, éltünk a változtatás jogával, és magunkévá téve az előőrs javaslatait, áttettük starthelyünket a budatétényi partoktól 73 fkm-rel délebbre fekvő dunaföldvári plázsra, a folyamvízen töltött túrahosszunkat így ugyan leharmadoltuk, de hogy némiképp kárpótoljuk a lapátolni vágyok csapásszám igényét: a célállomást feljebb toltuk 10 km-rel, a kacskaringós Foktői-csatornán, hogy egészen Kalocsa szívébe felhajózhassunk!
A „véglegesített” programunkat nagyvonalakban összefoglalva, újabb körlevél született:
Kedves Klauzálosok! Tisztelt Túratársak! Örömmel jelentem: összeállt a „Klauzál 150 Emlékév” programsorozata részeként 07.31-08.03. között budatétényi indulással Dunaföldvár-Kalocsa közti dunai evezős emléktúránk teljes menetrendje, mely a következők szerint fog alakulni (a változtatás jogát fenntartva!). Túraterv:
1) Ünnepélyes indulás a Klauzál-szobor elől: 07.31. (vasárnap) du. 3 óra:
2) Érkezés közúton DUNAFÖLDVÁR-ra:
3) Evezős emléktúra vízistart Dunaföldvárról (1561 fkm): 08.01. (hétfő) de. 10 óra.
4) Vízitúra I. szakasz: 15 km, Dunaföldvár-Harta.
5) Érkezés első megállóhelyünkre: HARTA, 6) Vízitúra II. szakasz vízistartja: 08.02. (kedd) 10 óra, 20 km, Harta-Dunaszentbenedek.
7) Érkezés második megállóhelyünkre: DUNASZENTBENEDEK, 8) Vízitúra III. szakasz vízistartja: 08.03. (szerda) 9 óra, 10+5 km, Dunaszentbenedek-Kalocsa,
9) Érkezés harmadik megállóhelyünkre: FOKTŐ-KALOCSA,
10) Vízitúra IV. szakasz vízistartja: 08.03. (szerda) 12 óra, 5 km, Bástya-Kalocsa,
11) „Kistéténytől-Kalocsáig...” evezős emléktúránk ünnepélyes befutója,
Létszám: 15 fő. Hajók: 4 személyes túrakenuk.
Költségek:
Bónusz: Hajóra fel!
Üdv: |
|
|
||
Evezőtúra Vándorló könyvi pecsétjei | Evezőtúra egyen-csapatmeze |
Másfelől: az evezők, az emlékév emblémájával ellátott egyen-csapatmezt kaptak, a póló hátulján az eseményre tervezett emléktúra-logónkkal (Rőth Ákos grafikus barátunk jóvoltából), elől meg – tenyérnyi méretben – a Klauzál 150 Emlékév logójával…
Ezzel
össze is állt vízitúránk sikerességének három alappillére, úgy mint:
1) vízbiztos
hajó ✔
2) tettre kész legénység ✔
3) egyen-csapatmez ✔
Folyt.köv.!
![]() |
